Pressemelding – Ansettelse av prosjektmedarbeider i bygdevekstprosjektet

I forbindelse med Holtålen kommunes deltakelse som en av fem nasjonale piloter for Bygdevekstprosjektet fra Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD), ble ansettelsesprosessen av en prosjektmedarbeider igangsatt i november 2023. Ved søknadsfristens utløp den 10. desember 2023 forelå det 7 søkere til stillingen. Utvelgelsesprosessen har blitt gjennomført ved hjelp av det lokale omdømme og rekrutteringsfirma Velg med hjertet as sammen med et ansettelsesutvalg bestående av kommunedirektøren og en tillitsvalgt.

Ved utlysing av stillingen ble tekst formulert med få formalkrav for stillingen, noe som ga et bredt tilfang av kandidater med ulike bakgrunner blant søkerne. Med flere gode kandidater ble det en krevende utvelgelse. Rolleforståelse, erfaring/innsikt i planarbeid og offentlig forvaltning ble til slutt utslagsgivende for innstillingen fra ansettelsesutvalget.

Utvalget fattet enstemmig beslutning om å innstille Arve Hitterdal som kandidat for stillingen som prosjektmedarbeider i bygdevekstprogrammet. Vi er glade for at vi kan informere om at Arve Hitterdal har takket ja til stillingen, som har en varighet på 2 år.

Kommunedirektør Mona Goa uttaler: «Ansettelsesprosessen har blitt håndtert på en strukturert og fagmessig måte. Ansettelsesutvalget har deltatt gjennom hele prosessen og sikret at alle relevante kandidater har fått en grundig vurdering. Totalt sett fremstår Arve Hitterdal som den best kvalifiserte, og vi mener dette er et godt valg for det videre arbeidet i prosjektet.»

«Velg med hjertet as benytter en metodikk som gjør at alle kandidater vurderes ut fra like kriterier og på likt grunnlag. Vår rolle har vært å fasilitere ansettelsesprosessen, og være sparringspartner for ansettelsesutvalget. Vi er tilfredse med prosessen, og ønsker Holtålen Kommune lykke til med et spennende prosjekt!»
Janne H Schjølberg, Daglig Leder i Velg med hjertet as

Om Bygdevekst:

Sammen med Rindal kommune er Holtålen Kommune en av fem piloter nasjonalt i Bygdevekstprosjektet. Prosjektet ble utlyst av Kommunal og distriktsdepartementet (KDD), med hovedmål om å bidra til bosetting, sikre kompetent arbeidskraft og framtidsretta næringsutvikling. Bygdevekstpilotene får mulighet til å teste ut nye måter å løse oppgaver på, som kan ha overføringsverdi til andre distriktskommuner.
Prosjektet går fra 2023 – 2025, hvor 2023 har vært et planleggingsår for å avdekke hvilke satsningsområder piloten ønsker å gå for. Fase 1 av prosjektet nærmer seg slutten, og det er nå kun forhandlinger om innhold og signering av Bygdevekstavtalen som gjenstår. KDD er hovedpart i avtalen, mens flere andre instanser er samarbeidspartnere.
2024 og 2025 er årene der de konkrete tiltakene i Bygdevekstavtalen skal utarbeides og iverksettes. For piloten Rindal/Holtålen handler hovedområdene i avtalen om verdiskapende bolig- og eiendomsutvikling, nærmiljøtransport, landbruk, desentraliserte utdanningstilbud, omdømmebygging, tettstedsutvikling, bostedsattraktivitet og plan- og utviklingsarbeid.