Mari bor grisgrendt og lovpriser lite kjent AtB-tilbud: – Nesten for godt til å være sant

Og det er hun ikke alene om å synes, viser en fersk undersøkelse. For Mari og mange andre i Trøndelag er det beste reisevalget også det billigste.

Det er 200 meter bort til bilveien. Om lag 300 meter til holdeplassen. En skolebuss passerer på morgenen. Og spoler vi en skoledag frem, passerer den på ny.

Her bor Mari Ertsgaard Haug (80). Du kan kalle det en utkant.

Foto: AtB

I Trøndelag bor over 120.000 personer på steder som Mari. Mer eller mindre grisgrendt, nær natur og kanskje et rikt mangfold av dyr. Her vi befinner oss, vandrer i alle fall katten Nøste, hunder, kaniner, høns og geiter tilnærmet fritt. Ja, til og med alpakkaer.

Det er fire år siden Mari flyttet hit sammen med ektemannen, for å komme nærmere familie. Til Skatval, en drøy 16 minutter lang kjøretur unna Stjørdal sentrum.
– Det er veldig trygt og godt. Vi setter veldig pris på å kunne bo her, sier Mari

Drosje til bussbillett

For 80-åringen, som bor i et område med begrenset kollektivtilbud, har AtB Bestill blitt en
uunnværlig del av hverdagen. Noe det også er blitt for stadig flere fornøyde brukere, viser en fersk rapport om kundetilfredsheten i AtB Bestill-tilbudet.

Siden 1. august 2021 har også Holtålen kommune hatt et tilbud om bestillingstransport, som en del av det helhetlige mobilitetstilbudet fra AtB. Du bestiller en reise fra A til B, men for prisen av en bussbillett.

Bestillingstransporten plukker opp Mari hjemme på gårdsplassen og kjører henne til alt fra spansktimer, frisør, lege, tannlege og andre avtaler.

– Tilbudet betyr ganske mye for meg. Det er enkelt å bestille, og bilen kommer alltid til avtalt tid. Jeg kan komme meg rundt uten å bruke så mye penger, sier Mari, som ringer AtB kundesenter på 02867 for å bestille turer. Mari kunne også bestilt på nett og i AtB-appen.

Faktisk ingen aldersgrense

Mari er glad for at bestillingstransporten er tilgjengelig for alle, uavhengig av alder og
funksjonsevne. En vanlig misoppfatning er at kun eldre kan benytte tilbudet. Det gjelder kun i Trondheim, hvor tilbudet derfor har navnet «67pluss».
– Alle kan bruke det, fra du er baby til du er 110 år. Det er nesten for godt til å være sant at alle
kan bruke det, sier Mari.

AtB Bestill gjør det mulig for flere til å greie seg uten egen bil eller bil nummer to. Du kan også velge å bo litt grisgrendt, men samtidig slippe å måtte kjøre barna hit og dit på trening.

Bestill, og vipps, så hentes og kjøres de hjemmefra for prisen av en bussbillett.

– Bestillingstransporttilbudet kan gjøre hverdagen enklere for mange – ikke minst valget om å bosette seg utenfor by- og bygdesentrum. Og som Mari sier, alle kan bruke det. Det er ingen
aldersgrenser, sier Pål Arnesen, fagansvarlig for bestillingstransport i AtB.

Sjekk ut tilbudet i Holtålen kommuner her!