Informasjon om influensavaksine og oppfriskningsdose mot Covid-19 høsten 2024 i Holtålen

ONSDAG 23.10.24

Sted: HOVET i Ålen

• Fra kl. 12.00-15.00: Fra fylte 70 år og oppover.
  • Fra kl.16.00-18.00: Under 70 år og risikogrupper under 65 år.

Du kan få satt begge vaksinene om du ønsker det.

Influensavaksinen koster 250,- Betaling med vipps eller kort.

Covid-19 vaksinen er gratis.

Dersom du får symptomer på luftveisinfeksjon, må du holde deg hjemme.

Dørene åpner ikke før 12.00. Vennligst ikke parker på skolens bussholdeplasser før etter 14.15.

Har du legetime i slutten av oktober eller senere kan du få satt influensavaksine på legekontoret da.

Hvis du er pårørende, venn eller nabo til noen som ikke bruker internett eller leser avisen, vær behjelpelig og del informasjonen. Særlig gjelder dette for de eldste av våre innbyggere som bor alene, og som kanskje ikke har hjemmesykepleie eller et stort sosialt nettverk.

Barn som ønsker koronavaksine eller influensavaksine bes ta kontakt med helsestasjonen for avtale.

Samvaksinering

Influensavaksine og covid-19 vaksine kan settes samtidig. Husk at covid-19-vaksinen ikke beskytter deg mot influensasykdom. Nylig gjennomgått covid-19-infeksjon gir god beskyttelse de første månedene mot omikron-varianter som sirkulerer. Personer som allikevel ønsker en oppfriskningsdose, kan ta vaksinen forutsatt at man er symptomfri.

Bekledning

Vi anbefaler at du tar på deg en varm ulltrøye eller trøye med korte ermer som viser overarmen din. Vi ber deg også unngår klær som er vanskelige å kle av og på, som skjorter og ta av yttertøy før du kommer til vaksinestasjonen.

Om koronavaksinen

Comirnaty JN.1 er godkjent til beskyttelse mot COVID-19 fra 6 måneders alder. Vaksinen er oppdatert for å være bedre tilpasset varianter av SARSCoV-2-viruset som sirkulerer nå, og vil bidra til å gi bredere beskyttelse mot COVID-19 når viruset utvikler seg videre. Hensikten med vaksinasjon mot koronavirusinfeksjon er å forebygge alvorlig sykdom eller å gjøre sykdomsforløpet mildere uten å bli utsatt for alvorlige bivirkninger.

Vaksineanbefaling for høsten 2024

FHI anbefaler at følgende grupper bør ta en oppfriskningsdose med koronavaksine før høst/vintersesong 2024/25:

• personer i aldersgruppen 65 år og eldre, og sykehjemsbeboere
  • personer i aldersgruppen 18-64 år som inngår i en risikogruppe
  • ungdom i aldersgruppen 12-17 år med alvorlig grunnsykdom
  • barn 6 måneder–11 år med alvorlig grunnsykdom dersom barnets lege vurderer dette som viktig.
  • gravide i 2. og 3. trimester. Vaksinasjon i 1. trimester kan vurderes dersom den gravide har tilleggssykdommer som gir ytterligere økt risiko. Vaksinasjon av gravide vil også gi beskyttelse til det nyfødte barnet.
  • Personer som bor sammen med (eller er tilsvarende nære) immunsupprimerte.

For mer informasjon om koronavaksine, se:

Følgende personer har økt risiko for alvorlig sykdom og død ved influensasykdom, og anbefales derfor influensavaksine:

• Beboere i omsorgsbolig og sykehjem
  • Alle fra fylte 65 år
  • Gravide i 2. og 3. trimester, og gravide i 1. trimester med annen tilleggsrisiko
  • Prematurt fødte barn, særlig barn født før uke 32 i svangerskapet, fra 6 måneder til 5 år
  • Barn og voksne med:
    • kronisk lungesykdom (inkludert astma),
    • hjerte- og karsykdom (annet enn velregulert høyt blodtrykk)
    • diabetes type 1 og 2
    • kronisk leversvikt eller kronisk nyresvikt
    • kronisk nevrologisk sykdom eller skade, spesielt personer med nedsatt lungekapasitet og/eller hostekraft
    • nedsatt immunforsvar som følge av sykdom eller behandling av sykdom (f.eks. organtransplanterte, kreft, HIV, reumatoid artritt og andre sykdommer)
    • svært alvorlig fedme (KMI over 40)
    • annen alvorlig og/eller kronisk sykdom der influensa utgjør en alvorlig helserisiko, etter individuell vurdering av lege.

I tillegg anbefales influensavaksine til:

• Helsepersonell og andre ansatte i helse- og omsorgstjenesten som har nær kontakt med pasienter ved behandling eller pleie
  • Personer som bor sammen med (eller er tilsvarende nære) immunsupprimerte
  • Svinerøktere og andre som har regelmessig kontakt med levende griser
  • Saneringspersonale og andre som jobber med mistenkt eller bekreftet influensasyk tamfugl.

For mer informasjon om høstens influensavaksine, se: