Fornyelse av salgs- og skjenkebevillinger for 2024 – 2028

Kommunen er ansvarlig for serverings-, skjenke- og salgsbevillingen etter serveringsloven og alkoholloven. Alle bevillinger utstedt av Holtålen kommune må fornyes innen 30.juni i år.

• Serveringsbevilling: serveringssteder hvor det foregår servering av mat og/eller drikke, hvor forholdene ligger til rette for fortæring på stedet.
  • Skjenkebevilling: salg av alkoholholdig drikke for drikking på stedet. Må ha serveringsbevilling i tillegg.
  • Salgsbevilling: salg av alkoholholdig drikke som ikke skal drikkes på stedet. F.eks. ølutsalg i butikk og Vinmonopolet.

Hovedvilkår for å få bevilling:

• Sende søknad og nødvendig dokumentasjon.
  • Plettfri vandel (noen merknader kan aksepteres).
  • Konsept, aldersgrenser, åpnings- og skjenketider mm. er i samsvar med kommunens alkoholpolitikk.
  • Holde tidsfrister hvis virksomhetsoverdragelse (slik at ny bevillingssøker kan drive på tidligere bevilling mens søknaden behandles).

Varigheten på bevillinger:

• Salgs- og skjenkebevillinger kan gis for inntil fire år, med opphør senest 30. september året etter at nytt kommunestyre tiltrer.
  • Inneværende bevillingsperiode varer frem til og med 30. juni 2024. Det innebærer at alle bevillingene til salg og skjenking i Holtålen kommune må fornyes innen utgangen av juni i år.

Bevillingene skal politisk behandles.

Serveringsbevilling
Daglig leder (styrer) ved stedet må ha bestått etablererprøven og må ha utvist uklanderlig vandel i forhold til straffelovgivningen, skatte-, avgifts- og regnskapslovgivningen, lov om forbud mot diskriminering på grunnlag av etnisitet, religion mv. Bevillingssøker må straks søke om godkjenning av ny daglig leder ved endringer. Daglig leder må være myndig. Dokumentasjon på bestått etablererprøve må legges ved.

Salgs- og skjenkebevilling
Styrer og stedfortreder må ha bestått kunnskapsprøven i alkoholloven for å kunne bli godkjent og må ha utvist uklanderlig vandel i forhold til alkohollovgivningen og bestemmelser i annen lovgivning som har sammenheng med alkohollovens formål og skatte-, avgifts- og regnskapslovgivningen. Styrer og stedfortreder må være ansatt på stedet eller arbeide der i kraft av eierstilling. Styrer og stedfortreder må være over 20 år. Dokumentasjon på bestått kunnskapsprøve må legges ved.

Endring  av daglig leder/styrer/stedfortreder eller mangler du bevilling?

Har daglig leder/styrer/stedfortreder etablererprøven eller kunnskapsprøven fra før sender dere inn dokumentasjon på dette til kommunen når dere melder inn endringen.

Både etablererprøven og kunnskapsprøven kan tas ved å ta kontakt med kommunen. Kommunen krever forhåndsbetaling av 400 kroner for Kunnskapsprøven og 400 kroner for Etablererprøven.
Det er ingen begrensning på maksimalt antall forsøk på prøvene, men vær klar over at for hver avleggelse vil kommunen kreve innbetaling av gebyr.
Kontakt oss på tlf. 724 17 600 eller epost@holtalen.kommune.no for bestilling av time.

Les mer om bevillinger på vår hjemmeside her: https://holtalen.kommune.no/om-kommunen/servicetorget/bevillinger/