Aktuelt, Nyheter, Næring

Bufe på jernbanesporet – Varsling – Beredskapsnummer for Holtålen

Bane NOR Trøndelag har i de senere år hatt relativt godt samarbeid med beitelag, bondelag, småbrukerlag og andre sammenslåinger av de som driver med husdyrproduksjon som naboer til jernbanen. Fra tidligere avtaler med «Sau og Geit» har Bane NOR forpliktet seg  til å opprette et beredskapsnummer der dyreeiere kan ringe og varsle, slik at de kanskje greier å forhindre unødvendige påkjørsler av husdyr som har kommet inn på sporet.

Bane NOR har varslet de organisasjonene de har vært i kontakt med, men alle dyreeiere er ikke alltid medlemmer av disse organisasjonene, og det er derfor en utfordring med å få spredt dette til alle dyreeiere.

Bane NOR har utarbeidet kart for alle kommuner og som viser beredskapsnumrene som kan benyttes for å få reddet dyr som har forvillet seg inn på sporet.

Det dyreeiere bør gjøre:

• Studere kartet og notere seg strekningen (Bane og km. fra/til, eksempelvis Dovrebanen km 457-459) der de holder til/har eiendom og beiteområde
  • Lagre beredskapsnummeret på mobilen sammen med strekningsopplysningene
  • Når de ringer: oppgi navn, ca. km for der det er dyr på sporet og ca. antall dyr, vær kort og konsis.

Bruken av beredskapsnummeret:

• Skal benyttes KUN når de oppdager dyr inne på jernbanen, de må ikke bevege seg inn på banen selv, da vil de utsette seg for fare for å bli påkjørt av toget
  • Nummeret kan benyttes 24/7 og det vil alltid være en ansatt med lokalkunnskap som svarer, slik at meldingen snarest kan videreformidles klart og tydelig til lokfører

Varslingskart – Bufe på jernbanesporet