Du er her:
Forside » Arbeid, aktivitet og familie » Husbanken / Boligfinansiering » Bostøtte
Trykk CTRL og "+"
for større tekst
CTRL og "-"
for mindre tekst.
Bostøtte er en behovsprøvd statlig støtteordning for deg som har lav inntekt og høye boutgifter.
Husbanken og kommunen samarbeider om bostøtteordningen. Husbanken fatter vedtakene, men det er kommunen som behandler søknadene og har all kontakt med deg som søker.
Sjekk om du har rett til bostøtte
Alle over 18 år kan søke bostøtte unntatt studenter og personer i førstegangstjeneste. Du kan likevel søke hvis du
Du må bo i boligen du søker bostøtte for. Alle som bor i boligen må også være registrert i folkeregisteret.
Boligen din må være godkjent for helårsbruk. I tillegg må boligen ha egen inngang, eget bad/toalett og mulighet for å hvile og lage mat. Bor du i bofellesskap og har fått tildelt boligen av kommunen, kan du likevel søke bostøtte.
Inntekt og formue
Bostøtten avhenger av inntekt og formue til deg og de du bor med. Hvis dette overstige øvre grense, har du ikke rett på bostøtte.
Inntekt består av:
Vi bruker inntekten fra forrige skatteoppgjør, med mindre det har vært store endringer.
Inntektsgrensene avhenger av hvor i landet du bor og antall personer i husstanden
Inntektsgrense finner du her.
Hvordan søke bostøtte?
Du kan søke bostøtte elektronisk eller på papir. Søknadsfristen for bostøtte er den 14. hver måned.
Utbetaling skjer ca. den 10. i påfølgende måned.
Papirsøknader skal du sende til NAV Røros og Holtålen, Kjerkgata 15, 7374 Røros
Du må melde fra om endringer
Hvis du får innvilget bostøtte, trenger du ikke å søke hver måned. Men du må melde fra skriftlig til kommunen
Klage på vedtak om bostøtte
Hvis du mener noe er feil i vedtaket, kan du klage innen 3 uker fra du mottok vedtaket. I noen tilfeller må du fylle ut et eget klageskjema. Klagen skal du sende til kommunen.
Ønsker du å søke bostøtte for kommende måneder, må du sende inn ny søknad til kommunen.
Du finner mer informasjon om bostøtte på Husbankens bostøtteside.
Du kan også henvende deg til kommunen for å få hjelp og veiledning. NAV Røros og Holtålen, Kjerkgata 15, 7374 Røros, tlf. 55 55 33 33
NAV Røros, Os og Holtålen
Kjerkgata 15
7374 Røros
Tlf. 55 55 33 33 kl. 08.00 – 15.30
www.nav.no
Ansvarlig bostøtte
Kristin Håbjørg
Marit Bakken Nygård
Åpningstid
Åpent for drop-in mandag og fredag kl. 10.00 – 14.00 og onsdag 12.00 – 14.00. Åpent for timeavtaler mandag til fredag 08.00 – 15.00.
Forhåndsavtalte møter kan avholdes i Holtålen kommunehus, Bakkavegen 1, 7380 Ålen, og i Os Kommunehus, Rytrøa 14, 2550 Os i Østerdalen.
NAVs publikums-PC er tilgjengelig på NAV-kontoret på Røros og på servicetorget i Holtålen kommunehus og Os kommunehus.