Fallviltgruppen i kommunen opplever en urovekkende trend at viltulykker ikke varsles og som gir store dyrelidelser.

Før jul har det vært flere hendelser der rådyr er påkjørt og blir liggende hjelpeløse igjen på stedet. Det begynner nå å bli en del snø enkelte plasser i kommunen og viltet beveger seg mer mot veier og tettbygde strøk for å spare energi og lete etter tilgjengelig mat.

Kommunen ber derfor om at

• Viltulykker SKAL varsles til politiet på telefon 02800 som setter deg i kontakt med fallviltgruppa i kommunen.
  • Varsle også politiet om du ser skadde eller mulige syke dyr, eventuelt ta direkte kontakt med viltansvarlig i kommunen.

Ved påkjørsel: Merk stedet, men ikke gå etter dyret! Det er viktig at fallviltgruppa får arbeide i fred og at dyret ikke støkkes videre. Det er fallviltgruppa i kommunen som skal gjennomføre ettersøket.

Kommunen ønsker også å informere om:

Det er et generelt forbud om å fôre vilt grunnet fare for spredning av skrantesjuke (CWD). Tillatelse til fôring gis av Mattilsynet. Kommunen registrerer at det legges ut fôr enkelte steder i kommunen og at det i enkelte tilfeller har ført til større trafikk av vilt over veier som har ført til unødvendige påkjørsler.

Kommunens oppfordring er dermed: Bruk hodet, tilpass farten og la viltet få den roen de trenger får å klare seg igjennom vinteren.