Aktuelt, Nyheter, Næring

Telia bygger dekning: ny basestasjon gir 4G- og 5G-dekning i Hessdalsfjella

Telia utvider hele tiden mobildekningen i Norge, tetter dekningshull og sørger for bedre kapasitet der det er behov. Nå har Telia aktivert en helt ny basestasjon i Holtålen kommune som gir 4G- og 5G-dekning i Hessdalsfjella.

– Vi jobber kontinuerlig med å utvide dekningen og å tilby våre kunder best mulig fart og dekning, sier Espen Weum, fungerende leder for infrastruktur i Telia Norge. – Nå har vi skrudd på den helt nye basestasjonen på Skarven, som gir ny og bedre dekning i Hessdalsfjella og til store hytteområder rundt Øyungen. I tillegg til 2G og 4G på flere frekvensbånd, har den nye stasjonen også fått 5G på 700-båndet, og vi håper alle som ferdes her vil sette pris på den nye dekningen og den svært gode kapasiteten.

Telias utrulling av 5G fortsetter for fullt, og selskapet skal dekke halve befolkningen med 5G i år. – Telia vil være først i Norge med landsdekkende nett innen 2023. Parallelt med 5G-utbyggingen i Holtålen moderniserer Telia hele mobilnettet, noe som betyr at hastigheten og dekningen på 4G-nettet vil bli enda bedre, samtidig som kapasiteten dobles. Effekten vil merkes umiddelbart, forteller Weum.

På Telias 5G-nett vil kundene oppleve svært høye hastigheter, mye bedre kapasitet og ikke minst god dekning. For å få tilgang til 5G-nettet trenger du et mobilabonnement fra Telia, de fleste har 5G inkludert, og en telefon som støtter den nye teknologien. Det finnes i dag flere 5G-telefoner på markedet, blant annet fra Apple, Huawei, Motorola, OnePlus, Samsung, Sony og Xiaomi.

Det var Nessetmast AS som utførte det praktiske arbeidet for Telia på Skarvan. Firmaet har spesialisert seg på bygging av basestasjoner for mobil, og de har base i Eresfjord i Møre og Romsdal. På bildet ser du fra venstre Johnny Mareno Strøm, Sindre Kavli Hammervold, Daniel Sæther og Tore Sørengen.
Foto: Holtålen kommune

Dekningskart:

Dekningskartet viser dekningen i oransje farge.