Aktuelt, Barn, unge og utdanning, Nyheter

Studiesenter for Høgskole- og universitetsutdanning i Holtålen

Nå blir det mulig å ta høgskole- og universitetsutdanning i Holtålen. Studiesenter Trøndelag Sør skal gjøre det mulig å kombinere studier med jobb og familieliv der du bor.

Kommunene Holtålen, Røros, Oppdal, Rennebu, Midtre Gauldal og Melhus danner regionen Trøndelag Sør.

Dersom regionen vår skal opprettholde levende lokalsamfunn hvor næringslivet bidrar aktivt til økt verdiskaping, vekst i antall arbeidsplasser og økt bosetting, vil tilgang på kvalifisert arbeidskraft være en avgjørende faktor. I tillegg er behovet for fleksible utdanningstilbud nært folk økende. Flere ønsker å studere hjemmefra slik at de kan kombinere lesing med jobb og familie. Det vil derfor også være avgjørende med fleksible nett- og samlingsbaserte studier på deltid, tilpasset hvert enkelt individ.

Det eksisterer i dag flere studiesenter i Norge som fungerer på en utmerket måte, og nå er det endelig blitt etablert et slikt tilbud også i vår region. Studiesenter Trøndelag Sør er blitt en realitet og er allerede i gang med en nett- og samlingsbasert studie i «Observasjon- og vurderingskompetanse i helsesektoren».

Flere studier er under planlegging, og allerede fra februar er det mulig å melde seg på «Velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging». Dette studiet er rettet mot ansatte i helsetjenesten.
Til høsten starter studiet «HR og personalutvikling» som også er veldig aktuelt for ansatte i private virksomheter. Gå gjerne inn på hjemmesiden for mer informasjon Studiesenter Trøndelag Sør .

Mulighetene for å ta en universitets- eller høyskoleutdanning i distriktet vil ikke bare ha en positiv innvirkning hos enkeltindividet og for den enkelte bedrift, men også ha en bredere samfunnsmessig betydning. Studier viser at mellom 70 og 80 % av studerende blir værende i regionen hvor de har studert. Det er en klar sammenheng mellom hvor man studerer og hvor man bosetter seg i ettertid. Derfor vil opprettelsen av et desentralisert Studiesenter i Trøndelag Sør, på sikt være med på å gjøre regionen mer attraktiv for tilflytting og motvirke utflytting, og hindre at vi mister uvurderlig kompetanse og arbeidskraft.

Desentraliserte studier på høyere nivå må selvsagt reflektere utfordringer og problemstillinger man møter i vårt distrikt. Kompetansebehovet i næringslivet vil være førende for hvilke studier som skal tilbys. Vi kjenner alle til mangelen på f.eks. sykepleiere og lærere innen offentlig sektor. Men her ønsker Studiesenteret flere gode innspill på hva som er det reelle kompetansebehovet i regionen, også innenfor privat sektor.

Det er ingen tvil om at det offentlige og private næringslivets tilgang på kvalifisert arbeidskraft har stor betydning for at vi fortsatt skal ha et levende og bærekraftige lokalsamfunn.

Håper at alle som har gode tips og innspill – eller bare er nysgjerrige – tar kontakt med Studiesenter Trøndelag Sør i tiden framover.