Sommerlektyre fra Oppunder Fjellbandet!

Oppunder Fjellbandet, Holtålen kommune`s eget lokalhistoriske tidsskrift, er klar med årets sommerutgave. Igjen kan vi by på en variert buffé med lesestoff vi håper kan friste mange.

12 forfattere og tegnere er med på å gi oss sommerstemning, eller kanskje forkorte ventetida om været slår seg vrangt: Magne Nesvold, Knut Wolden, Ragnhild Engan, Rolf Engan, Per Olav Almås, Synnøve B. Lillevold, Georg Melien, Ivar Schjølberg, Per Kristian Ottersland, Georg Melien, John Ole Morken og redaktøren sjøl, Einar Gjærevold.

Spesielt for sommernummeret denne gang er en lengre artikkel om Nesvold grendeskole. Skolen ble lagt ned for 57 år siden, men Magne Nesvold har gjort en kjempejobb med å spore opp elever og lærere og fått dem til å fortelle om skoletida. Resultatet har blitt et levende portrett av den vesle grendeskolen lengst sør i Ålen. Mange vil nok kjenne seg igjen i den historia – også om de selv gikk på andre skoler.

Historie kan fortelles på mange måter. For de siste 150 åra er avisene en uvurderlig kilde til kunnskap, og ikke bare om hendelser og debatt. Knut Hage har interessert seg for de små notisene, særlig dementier og tilbakekallelser. I sommernummeret tar oss med på en finurlig reise gjennom 70 års hverdagshistorie der det meste står mellom linjene.

Oppunder Fjellbandet nr. 1 blir nå solgt på dørene over hele kommunen av elever fra niende klasse ved Hov skole. Holtålen kommune håper som vanlig at mange vil benytte seg av den muligheten. I midten av neste uke (uke 25) kan bladet kjøpes på ordinært vis hos Coop Marked i Haltdalen og Ålen, Norli Amnéus Røros, Norli bokhandel på Støren og i Trondheim (Nordre gate), Spar B. Langseth i Selbu og Coop Prix i Tydal og på Bjørgen.

Prisen er 200 kroner, og «dørselgerne» i kommunen tilbyr å betale med Vipps.