Pressemelding – Fv 30 påkjørsel Holta bru.

Pressemelding fra Trøndelag Fylkeskommune vedr. Fv 30 påkjørsel Holta bru.

Fredag 14. juli ved 14-tida ble Holta bru på fv 30 påkjørt av lastebil med for høy last.

Ulykkesstedet ligger ved Gåre-grenda i Holtålen kommune.

Påkjørselen medførte alvorlige skader på den gamle fagverksbrua. Lasten traff avstivingsfagverket som ligger over brua, noe som medførte at ytterste stav ble revet av innfestningen og hele fagverket ble deformert. Bortsett fra deformasjoner i hovedbæresystemet er det ikke observert sprekker eller andre skader.

Våre bruinspektører inspiserte brua på ulykkesdagen slik at vi fikk oversikt over skadeomfanget. Det ble foretatt ny inspeksjon tirdag denne uken for utsjekk om det hadde skjedd forandringer i konstruksjonen, det ble ikke funnet.

På grunn av sin høye alder var brua allerede før skaden høyt utnyttet mhp. tillat last. Med skaden vurderes bæreevnen til å være vesentlig redusert. Det er derfor satt begrensning ved at kun kjøretøy med totallast under 3,5 tonn får kjøre over brua.

Dette medfører at tyngre kjøretøy må benytte omkjøring om fv 705 gjennom Selbu og Tydal, eller riksveg 3 via Tynset.

Det er foreløpig ikke tatt stilling til om Holta bru skal repareres eller bygges ny. Vår vurdering er at eksisterende bru må stenges uansett hvilket valg som gjøres. Vi har derfor startet arbeidet med å få på plass interrimsbru på nedstrøms side av eksisterende bru, dette også av hensyn til avvikling av trafikken fram til brua blir utbedret.

Vi har godt samarbeid med våre entreprenører og  Statens vegvesen ved Vegtrafikksentralen og bruberedskap. Det arbeides derfor med mål om å få på plass ei interrimsbru i løpet av August, dette avhenger noe med avtaler med grunneiere og at vi får gjort de nødvendige avklaringer i ferietiden. Blant annet må vi hensynta at vegen krysser et vernet vassdrag.

Interrimsbru bygges som ett-felts bru og det må påregnes at denne vil stå over en lengre periode. Tillatt last vil bli som for eksisterende bru.

Se enkel skisse på plassering av interrimsbru her…