Oppdatering av Covid-19- situasjonen og åpen coronatelefon i helga

Det er i ettermiddag avgitt én positiv hurtigtest for Covid-19. Tilfellet er en nærkontakt til den positive Covid-19-testen som ble meldt tidligere i dag. Kommunen mener fremdeles vi har god oversikt over situasjonen.

Vi ber kommunens innbyggere være ekstra oppmerksomme på symptomer på Covid-19, og ha lav terskel for å kontakte koronatelefonen for testing ved mistanke om smitte!

Telefonnummer 913 09 730

Telefonen vil være åpen:

Lørdag 22.mai: 11:30-12:30

Søndag 23.mai: 11:30-12:30

Mandag 24.mai: 11:30-12:30

Holtålen kommune følger fremdeles de nasjonale retningslinjene (https://www.regjeringen.no/globalassets/departementene/hod/korona/2021_05_10_nasjonale-tiltak_16-9.pdf), men går ut med en sterk anbefaling til våre innbyggere om bruk av munnbind ved opphold på offentlige steder, og steder der det ikke vil være mulig å overholde 1-metersregelen.

Vi minner ellers om tiltak for å forebygge smitte, og ber nok en gang om å etterleve disse tiltakene, spesielt med tanke på den forestående pinsehelga.

•Begrens sosial kontakt mest mulig. Ved sosial kontakt anbefales det å være utendørs.
• Benytt hjemmekontor dersom det er mulig
• Ha lav terskel for testing ved tegn på symptomer på covid-19 (hoste, feber, sår hals etc)
• Unngå fysisk kontakt, som f.eks. håndhilsning og klemming
• Ha god håndhygiene. Vask hendene ofte og grundig.
• Host i papirlommetørkle eller albuekroken
• Bruk av munnbind anbefales dersom det ikke er mulig å overholde 1-metersregelen

Alle innbyggere bes være ekstra påpasselig fremover, og vi oppfordrer innbyggerne om å begrense reiser mellom kommunene.