Ofte stilte spørsmål angående feiing og tilsyn

Feietjenesten har utarbeidet en oversikt over ofte stilte spørsmål vedrørende feiing og tilsyn:

Ytterligere opplysninger finnes på Røros kommune sin hjemmeside: https://roros.kommune.no/bygge-og-bo/feiing-brann-beredskap/

1.   Når blir feiing og tilsyn utført?

Hyppigheten av feiing og tilsyn er behovsprøvd, du vil få varsel når vi kommer på besøk. Vi anbefaler alle å sjekke kontaktdata som er knyttet til eiendommen da varsel går via sms og epost, dette kan gjøres på norge.no

2.   Jeg får faktura for feiing og tilsyn på min fritidsbolig, men jeg har ikke hatt besøk av Brannforebyggeren?

Dette er en årlig avgift som kommer uavhengig av om når tjenesten utføres, dette er et spleiselag for å kunne ha en operativ tjeneste. Vi jobber systematisk med feiing og tilsyn av fritidsboliger og eier vil få varsel i god tid før vi kommer, vi anbefaler alle å sjekke kontaktdata som er knyttet til fritidseiendommen da varsel går via sms og epost, dette kan gjøres på norge.no

Vi tilbyr også gratis lån av feieutstyr så dere kan feie selv, dette påvirker ikke intervallene vi utfører feiing og tilsyn på fritidsboligen.

3.   Hvorfor har naboen fått feiing og tilsyn, men jeg har ikke mottatt noe varsel?

Feiing er behovsprøvd, basert på en vurdering av feieren. Det betyr at du og naboen ikke nødvendigvis har samme feiefrekvens, siden hyppigheten kan variere.

4.   Hva skal feieren ha av stiger o.l på tak?

Minimumskravene til sikring på tak er som følgende:

• Takstigen som benyttes skal være typegodkjent og montert iht monteringsanvisning.
  • Takstigen skal være festet i bærende konstruksjon.
  • Eventuell likeverdig sikring kan vurderes individuelt, eksempelvis takstige av tre.
  • Tak som har helling (5 grader) skal ha fastmontert stige opp forbi skorsteinen.
  • Takstige skal være utformet og ha lengde slik at adkomst fra stige over til takstige kan foregå på en sikker måte.
  • Avstand trinn/takbelegg skal være så stor at foten får skikkelig feste (min 100 mm).
  • Har bygget flere skorsteiner skal det enten være takstige opp til hver skorstein eller sikker adkomst mellom dem i form av takbro eller lignende.
  • Avstand fra takstige til skorstein skal ikke være lengre enn ca. en skrittlengde.
  • Kabelbroer er ikke godkjent takstige. Disse mangler både soliditet, dybde i trinnene og er utviklet for en annen type funksjon, men kan ved noen tilfeller vurderes under likeverdig sikring.

Videre gjelder følgende:

• Der høyden mellom bakke og tak er over 5 meter skal det være montert typegodkjent sklisikring for feste av løs stige.
  • Stigen settes stødig opp, og må være høy nok til å rekke ca. en meter over tak.
  • Dersom skorsteinen er høyere enn 1,2 meter over tak, målt på skorsteinens korteste side, skal det være montert plattform.

Sikkerhetskravene til arbeid på tak hjemles i:

• Forskrift om brannforebygging av 28.12.2015
  • Plan- og bygningslov med teknisk forskrift av 2017
  • Forskrift om utførelse av arbeid § 17 – arbeid i høyden
  • Forskrift om Organisering, ledelse og medvirkning

5.   Kan jeg feie selv?

Dere kan feie selv, dette blir da på eget ansvar og vil ikke påvirke feie og tilsynsavgiften.

6.   Kan jeg montere skorstein og ildsted selv?

Montering av skorstein må monteres av godkjent personell. Ovner kan monteres selv så lenge monteringsanvisning er fulgt, men vi anbefaler å bruke fagpersoner til dette.
Melding om montering av ildsted

7.   Er montering av ny ovn og skorstein meldepliktig?

Huseier er forpliktet til å melde fra til kommunen når det blir installert nytt ildsted eller foretatt andre vesentlige endringer ved fyringsanlegget. Skjema for melding av ny ovn finner du på kommunen sine nettsider.
Vi minner om Forskrift om brannforebygging kapittel 2 som gjelder forebyggende plikter for eier av byggverk. Eier av ethvert byggverk skal sørge for at det er bygget, brukes, utstyrt og vedlikeholdt i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.
Alle ildsteder må monteres iht. monteringsanvisning. Er skorsteinen rehabilitert med et nytt innerrør, ta kontakt med firma som rehabiliterte skorsteinen.
Montering av ny skorstein og rehabilitering av skorstein er søknadspliktig til kommunen.