Kulturstipendvinneren 2021

Kulturstipendet til Holtålen kommune ble mandag 25. oktober tildelt Oda Trøen.

Det skjedde under åpninga av Kulturfestivalen Vrimmel. Det er Formannskapet i Holtålen kommune som bestemmer hvem som skal motta stipendet.

Nedenfor følger Ordfører Arve Hitterdal sin tale/begrunnelse ved utdelingen – delvis på dialekt 😊:

Årets prisvinner har gidd tå se sjøl, og har som del tå si satsning delt tanka og verdia med oss andre, og det e heller ikke utenkelig at vedkommende også har gidd oss små innblikk i det helt personlige følelsesregisteret.
Det e nemlig en del tå jobben – når man i tillegg te å vør utøvende – også e skapende i satsninga si. Skapende i form av tekst – og tone, og til og med på flere språk. – både på engelsk, og ikke minst på sitt eget morsmål – ålbygg.

Årets prisvinner e født i 1997, og e en talentfull og målbevisst Holtåling som har vist oss at kommunegrensa rundt Holtålen e altfor lita. Vedkommende har faktisk vist oss at det e mulig å få et fotavtrykk te og med utafor landegrensa.
Under en periode som utvekslingsstudent i England gjennomførte prisvinneren en liveopptreden på radio, og den samme britiske radiokanalen har flere gang i ettertid spilt musikk laga av årets prisvinner.

Årets prisvinner e en ung, men etablert artist. Ho e 24 år, og har vøksi opp i Ålen

Ho fikk sitt første musikalske møte allerede som 7åring, og drev i mange år på med fele og folkemusikk i Holtålen kulturskule.
Historien om artisten – sånn som vi kjenne a i dag – starta i 13årsalderen, da gitaren og stemmen tok over som instrument, og da det å skrive egne melodia og teksta vart den nye interessen.

Interessen leda etter kvart fram te et musikalsk år på Folkehøgskula i Seljord, og ikke minst fram te den første utgivelsen av egenkomponert musikk.
Året i Seljord ga – ifølge prisvinneren sjøl – økt nysgjerrighet rundt det å skrive mer teksta også på Norsk og dialekt, nå som leda fram te blant anna sangen «DU» som vart utgitt 3 januar 2019. I dag har den sangen passert 544.159 avspillinga på strømmetjensten Spotify, og det e ganske betydelig.

Årets prisvinner e en fremadstormende artist – som studere te å bli lektor i engelsk, og som samtidig klare å prioritere økonomi, tid og energi på sitt satsningsområde – nemlig det å hevde se som låtskriver og utøvende artist i sin sjanger.

– Ho har te no gidd ut 4 egenkomponerte låta. – Ho har nådd opp i kampen om stipendet Unge Talenter, et stipend som deles ut av TONO og som hengt høgt blant norske unge låtskrivere.
– Musikken hinnes ligg i dag på over 2000 ulike spillelister på spotify, i tillegg til at musikken ofte spilles på radio Trøndelag og på Nea Radio.

– Ho har vønni Trøndertoppen på Nea radio, og vi vet at ho har planer om flere musikkutgivelser i tida som kjæm.

Det er en ære for meg å tildele Holtålen kommune sitt kulturstipend til Oda Trøen.

En liten filmsnutt fra overrekkelsen kan sees her….