Kulturstipend 2019 tildelt Ina Lundereng Vårhus

Kulturstipendet for 2019 ble delt ut under Storhelg i Hovet. Kulturstipendet ble tildelt Ina Lundereng Vårhus – utdelt av ordfører Refsethås. Her følger ordfører sin opplesning under tildelingen;

Prisen i år går til en ung og lovende utøver – som har hatt en flott utvikling og framgang innen sin sjanger.
Vedkommende har stått på og arbeidet seriøst og målrettet for å oppnå resultater. Det er utrolig mange egentreningstimer som er lagt ned for å komme dit vinneren er i dag. Vedkommendes egeninnsats kan være et forbilde på hva som kreves for å nå dit stipendvinneren er i dag, men talentet har selvfølgelig vært med hele veien. Stipendvinneren har nådd langt – driver sin idrett på toppnivå i Norge i dag sammen med 10 andre, men har fortsatt ambisjoner. Kanskje er det andre fra Ålen som har vært forbilder innenfor samme sjanger. Samtidig har denne idretten fått en betydelig oppsving, spesielt internasjonalt, de siste årene – der Norge har hevdet seg godt.

Vedkommende kom til verden i september 1996 – 23 år i 2019. Vært medlem av Ålen IL og spilt fotball der fram til 2015. Vedkommende spilte mye med eldre årganger og begynte med seniorfotball allerede i 14-15 års alderen.
Etter endt skolegang og fotballkarriere i Ålen så flyttet vedkommende til Trondheim for å studere. Samtidig ble det meldt om overgang fra Ålen til Kil/Hemne i 2015. Der var hun i 3 år. I januar 2018 så ble det overgang fra Kil/Hemne til toppserien for damer – Trondheims-Ørn. Hun brukte litt tid på å tilvenne seg nivået og treningsmengden, men spilte seg etterhvert inn på laget. Er nå fast midtstopper for Trondheims-Ørn og har startet alle kamper denne sesongen (sett bort fra én karantene – ble utvist).

Fremtidig mål er å jobbe på videre og spille fast i Toppserien. Utvikler seg hver dag, og drømmer om landslaget!

Ovenfornevnte viser at dette er en idrettsutøver med klare mål og ambisjoner. Derfor er det en stor glede for Holtålen kommune å gi årets kulturstipend til Ina Lundereng Vårhus.

Holtålen kommune gratulerer Ina Lundereng Vårhus med kulturstipendet.