Kulturprisen til Gunnar Eidet

Gunnar Eidet er tildelt Holtålen kommune sin kulturpris for 2021.

Den offisielle kunngjøringen skjedde på åpningsarrangementet for kulturfestivalen, Vrimmel, i Låven på Nordpå Fjellhotell mandag 25. oktober.

Det er Formannskapet i Holtålen kommune som bestemmer hvem som får kulturprisen. I år hadde de 6 kandidater å velge imellom. Ut fra disse ble Gunnar valgt.

Her følger begrunnelsen som Ordfører Arve Hitterdal fremførte;

Årets vinner av kulturprisen for Holtålen kommune er født i 1940 som den yngste i en søskenflokk på 7. Etter folkeskolen gikk han på Ålen private realskole og senere på Orkdal offentlige landsgymnas. Noen års studier i Oslo kvalifiserte ham til det arbeidet han utøvde i alle sin yrkesaktive år.

Han arbeidet på flere steder, blant annet i Trysil og på Oppdal, inntil han i 1978 ble ansatt som distriktsveterinær i Haltdalen veterinærdistrikt.

Prisvinneren er gift og har fire barn.

Årets prisvinner har gjort en stor, frivillig, ulønnet og uegennyttig innsats på flere kulturområder i heimbygda si.

Her må først nevnes hans bortimot 40-årige arbeid med og for Ålen bygdemuseum. Han ble formann i styret for museet første gang i 1984, et verv han har hatt til nå med noen års pause.

I hans periode som leder har det skjedd mye i museet, til tross for et til tider lavt budsjett for museumsdrifta. De fleste av de nye – i anførselstegn – bygningene som er flyttet til museet har kommet dit etter initiativ fra prisvinneren. Det siste tilskuddet i så måte var flyttinga av det gamle Stømn-setret til museet.

Han har lagt ned et stort arbeid med å skaffe til veie og katalogisere gjenstander til museet og bygd opp en enestående samling av kjøre- og gårdsredskaper.

Dette har ført til at Ålen bygdemuseum karakteriseres som ett av de større bygdemuseene i fylket.

Han har med andre ord gjort et uvurderlig arbeid for Ålen bygdemuseum gjennom svært mange år. Hans engasjement har vært synlig både på det administrative og praktiske plan. Han har vært medlem i råd og utvalg knyttet til museumsarbeid, og han har vært og er fremdeles til stede under dugnader på museumsområdet.

Videre er prisvinneren en av initiativtakerne til stiftelsen Os-brakkas venner. Prisvinneren er en av de tre som har sittet i styret for stiftelsen helt fra opprettelsen i 1995. Formålet med denne venneforeninga er å ta vare på og føre bygninger og miljø tilbake til sin opprinnelige form, for dermed å synliggjøre mest mulig av bygdas arbeider- og gruvehistorie. Prisvinneren har nedlagt utallige dugnadstimer både for å administrere virksomheten og utføre praktisk arbeid på Killingdal.

I 1994 utga prisvinneren for egen regning et nytt opplag i 800 eksemplarer av Petra Torskes dikt. I den forbindelse var han i høy grad delaktig i en kulturkveld i Ålen Samfunnshus, hvor det fra forskjellige vinkler ble kastet lys på denne lokale, men altfor lite kjente lyrikeren.

I 2011 var årets prisvinner med i komiteen som tok initiativ til å arrangere en kulturkveld for å hedre Anders Jørgensen Reitans minne. Dette programmet ble vist flere steder.

Sammen med flere andre la han ned et stort arbeid i forbindelse med Ålen historielags Svalbard-kveld for et par år siden.

Han har hatt styreverv i Ålen historielag i mange år.

Med bakgrunn i alt dette har ordføreren den glede å utdele Holtålen kommunes kulturpris for 2021 til – GUNNAR EIDET.