Karanteneregler for vaksinerte

Holtålen kommune ønsker å presisere reglene for karantene for de som er vaksinerte.

Du må ikke i smittekarantene (det vil si dersom du er ansett som nærkontakt til en smittet)hvis:

• du er fullvaksinert.
  • du har fått én vaksinedose, og
    • det har gått mellom 3 og 15 uker siden du fikk dosen, og du tester deg mellom dag 3 og 7 etter nærkontakten med en smittet. (Du må ikke i karantene frem til du tester deg. Hvis du tester positivt må du i isolasjon).

Holtålen kommune kan ikke pålegge disse dette gjelder å gå i karantene. Vi anbefaler likevel at alle nærkontakter vaksinert med én dose går i smittekarantene fram til dag 7 etter nærkontakt, og gjennomfører PCR-test på dag 7.

Vi vil oppfordre til at alle våre innbyggere som havner i en karantenesituasjon, om å leve hverdagen så normalt som mulig, men unngå kontakt med andre. Det er ikke forbudt å gå turer eller være i aktivitet utendørs, kjøre bil, eller andre aktiviteter så lenge man kan holde god avstand til andre.

Vi anbefaler alle som er i smittekarantene eller ventekarantene om å lese HER! (Karantene og isolasjon – korona – helsenorge.no). Her finner du også «Råd til deg som er i karantene og isolasjon».