Informasjon om jodtabletter

Gjennom de siste dagers aktiviteter i krigføringen mellom Russland og Ukraina, har temaet om jodtabletter blitt tatt opp. Jod vil være viktig behandling ved atomhendelse.

Holtålen kommune har et kommunalt beredskapslager med jodtabletter. Målgruppen for lageret med jodtabletter er barn og unge under 18 år, gravide og ammende.
Andre innbyggere i Holtålen kommune anbefales å kjøpe seg jodtabletter på apotek for hjemmelagring. Jod er anbefalt for alle under 40 år, og skal bare tas etter råd fra myndighetene. Dette for å redusere risiko for å få kreft i skjoldbruskkjertelen etter eksponering av radioaktivt jod.

Ved atomhendelser har Holtålen kommune følgende prosedyrer:
På dagtid/hverdager når skole og barnehage har åpent:

• Psykososialt kriseteam deler ut tabletter på hver skole/barnehage.
  • Gravide, ammende og barn som ikke er på skole/barnehage denne dagen har selv ansvar for å komme til sykehjemmet for å få utdelt jodtabletter innenfor anbefalt tidsrom på 4 timer

Utenfor hverdagen:

• Hver og en innbygger som går under målgruppen har selv ansvar for å komme til sykehjemmet for å få utdelt jodtabletter innenfor anbefalt tidsrom på 4 timer

Her kan du lese med om jodtabletter, anbefalinger og hvorfor man bør ta jod.

Informasjonsplakaten under gir deg informasjon om hva du som innbygger kan gjøre for å beskytte deg ved en atomulykke.
(tykk på informasjonsplakaten for større visning)