Influensavaksinering høsten 2021 i Holtålen

TIRSDAG 26.10.21
Sted: HOVET i Ålen

Alle de som ønsker influensavaksine må bestille seg tidspunkt PÅ FORHÅND til legekontoret.
Vi starter vaksineringen fra kl. 13.00 og fortsetter utover ettermiddagen.

Risikogrupper prioriteres først for vaksinering. Influensavaksineringen vil derfor være gratis for personer i risikogruppene.
Har du legetime i slutten av oktober eller november vil du få satt den på legekontoret da.
Møt opp presis til din avtale. 1 ledsager kan følge med inn hvis det er behov.
Dersom du får symptomer på luftveisinfeksjon, må du holde deg hjemme.
Du får utdelt munnbind ved inngangen og det skal være på mens du er i lokalene.
Det må gå en uke mellom du tar influensavaksinen og vaksinen mot covid-19. Husk at covid-19-vaksinen ikke beskytter deg mot influensasykdom.
Hvis du er pårørende, venn eller nabo til noen som ikke bruker internett eller leser avisen, ta ansvar for at de får informasjonen de trenger. Særlig gjelder dette for de eldste av våre innbyggere som bor alene, og som kanskje ikke har hjemmesykepleie eller et stort sosialt nettverk.

Bekledning:
Alle innbyggerne kommer til å måtte sitte med skulder og overarm bar. Vi anbefaler at du tar på deg en varm helsetrøye eller trøye med korte ermer som viser overarmen din. Vi ber deg også unngår klær som er vanskelige å kle av og på, som skjorter.

Påmelding kan gjøres på 2 måter:
1. SMS til 2097: HOLTÅLEN + fødselsdato, ditt navn, influensavaksine 26.10.21, er i risikogruppe.
Du vil få svar på sms innen neste virkedag med tildelt time og tidspunkt.

2. Du kan ringe mandag – fredag mellom kl. 09 og 12 og kl 13-15.00.
Ring 724 17 660 eller bruk koronatelefonen 913 09 730 for timeavtale til vaksinering

Influensavaksine anbefales spesielt for:

• Alle fra fylte 65 år
  • Beboere i omsorgsbolig og sykehjem
  • Gravide i 2. og 3. trimester, og gravide i 1. trimester med annen tilleggsrisiko
  • Prematurt fødte barn, særlig barn født før uke 32 i svangerskapet, fra 6 måneder til 5 år
  • Barn og voksne med:
    • kronisk lungesykdom (inkludert astma)
    • hjerte- og karsykdom (annet enn velregulert høyt blodtrykk)
    • diabetes type 1 og 2
    • leversvikt eller nyresvikt
    • kronisk nevrologisk sykdom eller skade
    • nedsatt immunforsvar som følge av sykdom eller behandling av sykdom (f.eks. organtransplanterte, kreft, HIV, reumatoid artritt og andre sykdommer) svært alvorlig fedme (KMI over 40)
    • annen alvorlig og/eller kronisk sykdom der influensa utgjør en alvorlig helserisiko, etter individuell vurdering av lege

I tillegg anbefales influensavaksine til:

• Helsepersonell og andre ansatte i helse- og omsorgstjenesten som har nær kontakt med pasienter ved behandling eller pleie
  • Personer som bor sammen med (eller er tilsvarende nære) immunsupprimerte
  • Svinerøktere og andre som har regelmessig kontakt med levende griser.

Les mer om influensa på www.fhi.no/influensa