Ungdomsrådet i Holtålen kommune holder på å jobbe med å få til en frisbeegolf bane i Ålen.

Ungdomsrådet ble utfordret av kommunestyre til å jobbe med hvordan vi kan få Holtålen kommune til å bli en attraktiv kommune for ungdom. De har derfor hatt en workshop med hele ungdomstrinnet ved Hov skole, der de var ute etter å finne ut hva ungdommene i kommunen savner i bygdene våre. Frisbeegolf var noe som gikk igjen hos alle gruppene på workshop’en. Ungdomsrådet ønsket derfor å gjøre noe med dette. Dette er et prosjekt som ungdomsrådet i kommunen skal drifte i årene framover, sammen med kulturkonsulent Mia Skogås.

Planen er å få til en god frisbeegolf bane i Ålen. Vi har fått mye hjelp til tegning og planlegging fra nabobygda, Glåmos, som har lyktes veldig godt med sin bane. Planen er å få til ei bane med 18 kurver, der bana er bygd opp slik at man kan velge om man tar alle 18 kurvene eller bare 9 av kurvene. Vi har tegnet at bana skal ligge i Ålen Skisenter. Noe som er gunstig på flere vis. (Den skal IKKE gå oppover i skibakken!)

Ungdomsrådet ønsker å få til et lavterskel tilbud i kommunen, som kan passe folk i alle aldre, og som er en aktivitet som de fleste behersker.

En del av finansieringen av prosjektet er å selge kurver til bedrifter i kommunen og nabokommunen. Kurvene koster 5.000 kroner og er en engangsinvestering. Kurv nr. 1 og nr. 9 koster 8.000 kroner da dette er kurver alle spillere må innom. Vi har pr. dags dato solgt 12 av 18 kurver. Og da er de dyreste kurvene solgt!
Prosjektet koster litt og ungdomsrådet er derfor avhengig av sponsorinntekter.

Bedrifter som har kjøpt kurv:
Coop Marked Ålen
Protex
Skjertuva frisør + Anettes frisør (deler kurv)
Ole P. Bakken
Fjell-Ljom
Holtålen Malerservice
AutoKada + Skogås salg og service (deler kurv)
Bergstaden Bygg
Bergstaden VVS
Ren Røros
Kjellmark

Andre sponsorer:
Sparebank1
Haltdalen Sparebank
Rørosbanken
Bygdapreg

Intersport Røros sponser oss med 20 stk. frisbeer som vi skal ha til utleie ved bana.