Ballongslipp SubOrbital Mars 2024

Orbit NTNU er en studentorganisasjon som designer, bygger og opererer små satellitter for å gi ingeniørstudenter praktisk kunnskap og erfaring i den raskt voksende norske romindustrien. Hvert år danner organisasjonen et Sub-Orbital team hvor førsteårsstudenter kan bli satellittingeniører på ett år ved å skape en vitenskapelig nyttelast av eget valg med hjelp av mentorer som har vært i organisasjonen lenge. Gjennom dette programmet lærer studentene å designe og bygge sitt eget nyttelastsystem med samme prinsipper som blir brukt for å bygge småsatellitter. Målet er å launch nyttelasten innen ett år ved å bruke en værballong. Programmet har hatt stor suksess ved å gi viktig praktisk erfaring med å bygge kompliserte systemer, samtidig som det gir en unik erfaring relevant til studieprogrammet til studentene .

Årets oppdrag skal etter planen launch rundt den 18. mars, litt avhengig av været og vindforholdene fra Sandstad Gård i Åfjord kommune. Deretter vil den fly østover inn i landet. Tidligere ballongtester har hatt følgende flyrute. Avhengig av vindforholdene, kan det hende ballongen flyr over noen av kommunene i listen under. Vedlagt er fjorårets flyrute.

• Åfjord
  • Frosta
  • Melhus
  • Steinkjær
  • Stjørdal
  • Selbu
  • Verdal
  • Meråker
  • Tydal
  • Inderøy
  • Malvik
  • Holtålen
  • Levanger
  • Trondheim
  • Midtre Gauldal
  • Indre Fosen
  • Orkland
  • Røros
  • Ørland
  • Skaun

Årets oppdrag vil ha to GPS-er, radio og et kamera montert på undersiden.

Luftvernstilsynet har godkjent ballongtesten, og alle nødvendige lisenser er på plass. Vi er klar over at ballongen ved slipp ikke skal fly over militærbaser, flybaser eller krysse landegrenser og vi vil slippe ballongen når vindforholdene er gunstige for å unngå at dette skjer.

For mer informasjon om programmet, se https://orbitntnu.com/suborbital.

Vennlig hilsen,

Jesper Vigtel Hølland