Nye råd om egenberedskap

Foto: Ivar Kvaal/DSB

DSB anbefaler at flest mulig er forberedt på å klare seg selv i én uke ved kriser. Det er fordi kommuner, nødetater og frivillige organisasjoner må prioritere de som ikke klarer seg uten hjelp.

Hensikten med rådene er å hjelpe folk til å dekke de mest grunnleggende behovene i en krise: varme og lys, mat og vann, informasjon og legemidler og hygiene. God egenberedskap er en investering i trygghet for deg og dine nærmeste.
Ved å være forberedt i en uke blir du bedre i stand til å håndtere alt fra små forstyrrelser i hverdagen til større kriser. I tillegg har du bedre tid til å planlegge veien videre om krisen skulle bli langvarig.

Husk at noen forberedelser er mye bedre enn ingenting!

Les mer om egenberedskap på: www.sikkerhverdag.no

Sjekkliste for egenberedskap:

• Rent drikkevann lagret på kanner eller flasker.
  • Mat som tåler lagring i romtemperatur.
  • Grill, kokeapparat eller stormkjøkken.
  • Varme klær, pledd, dyner og soveposer.
  • Fyrstikker og stearinlys.
  • Ved hvis du har vedovn eller peis.
  • Gass- eller parafinovn som er beregnet for innendørs bruk er et alternativ til vedfyring.
  • Avtale om overnatting hvis du ikke har alternativ oppvarming.
  • Lommelykter eller hodelykter som går på batterier, sveiv eller solceller.
  • DAB-radio som går på batterier, sveiv eller solceller.
  • Legemidler og førstehjelpsutstyr.
  • Jodtabletter (gjelder barn og voksne under 40 år, gravide og ammende).
  • Hygieneartikler som våtservietter, håndsprit, bleier, dopapir og menstruasjonsprodukter.
  • Batterier og ladet batteribank.
  • Litt kontanter og flere betalingskort.
  • Mat og vann til kjæledyr.
  • Liste på papir med viktige telefonnummer som for eksempel nødnummer, legevakt, veterinær, familie, venner og naboer.

Foto: Ivar Kvaal/DSB