Omstillingsprosjektet “Nye muligheter”

Omstillingsprosjektet "Nye muligheter"

Informasjon om kommunens omstillingsprosjekt “Nye muligheter”

SIST OPPDATERT: 06.12. 2024 - 11:35

Viste du at Holtålen kommune arbeider med et omfattende omstillingsarbeid?

Vårt mål er at du på denne siden skal få et bedre innblikk i arbeidet som pågår. Omstillingsarbeidet er i oppstartsfasen, og vi vil oppdatere denne siden med mer informasjon i månedene fremover.

Bakgrunn

Kommunestyret behandlet i sak 99/2024 i møte 10.09.2024 saken tjenesteinnovasjon og omstillingstiltak. Bakgrunnen for vedtaket er arbeidet som er gjort igjennom prosjektet «blanke ark» hvor målet var å skape en bedre balanse i kommunens driftsøkonomi, samt sikre at kommunen takler stadige økende utfordringer knyttet til å skaffe arbeidskraft.

I formannskapet 25.06.2024 ble kommunedirektørens forespørsel om å sende inn en søknad på organisasjons utviklingsmidler til KS godkjent. Saken ble sendt til KS den 26.06.2024, og svar mottatt 22.08.2024. Kommunen fikk tildelt 837.200,- til dekning av 70% av utgiftene, resterende er kommunens egenandel.

Styringsgruppa

I sak 99/2024 satt kommunestyret ned en styringsgruppe bestående av administrasjonen og politikere til å lede arbeidet overordnet, gruppa ved prosjektleder rapporterer fortløpende til kommunestyret. I etterkant har det blitt gjort noen endringer i politiske deltakere i styringsgruppen og sammen med vedtak av styringsdokument ble styringsgruppens medlemmer vedtatt i kommunestyresak 106/2024 på møtet 29.10.2024.

Styringsgruppen består av Jan Arild Sivertsgård, Torild G. Løvdal, Arve Hitterdal, Jan Håvard Refsethås, Ole Anders Holden, Mona Evensen Goa, Aagoth Johanne Moe og Katrine Ustad.

Ekstern konsulent

Det er utfordrende og ressurskrevende å gjøre systematiske evalueringer av seg selv. Kommunen så derfor behov for å engasjere eksterne ressurser til å gjennomføre omstillingsarbeidet, for å løfte blikket og se på organisasjonen og drifta med øyne som til vanlig ikke forholder seg til Holtålen kommune. Dette tror vi kan være veldig bra, samtidig som den lokale styringsgruppa er tett på arbeidet.

Tilbudsforespørsel med kravspesifikasjoner for prosjektet ble sendt ut til 4 tilbydere, hvorav 3 tilbud ble mottatt.

Etter en helhetlig vurdering av styringsgruppa ble PwC valgt som konsulenttjeneste.

Fremdriftsplan

Høsten 2024 benyttes til datainnhenting og analyser som skal presenteres i en rapport til kommunestyret i desember 2024, sett opp mot budsjett for 2025.

2025 skal benyttes til implementering av tiltak i organisasjonen.

Rapport fra PwC

02.12.2024 mottok Holtålen kommune endelig rapport fra PwC. 04.12.2024 presenterte konsulenter fra PwC rapporten for administrasjonen, tillitsvalgte, styringsgruppa og kommunestyrets representanter.

Rapporten inneholder ressursbruksanalyse for Holtålen kommune samt aktuelle omstillingstiltak. Rapporten kan leses her!

Rapporten vil gå som referatsak for kommunestyret 17.12.2024.

Administrasjonen vil sammen med styringsgruppe, ledere, tillitsvalgte, verneombud, alle ansatte ved bruk av trepartssamarbeidet arbeide med en tiltaksplan for omstillingstiltak for 2025 og 2026.

Involvering

Kommunen etterstreber bred involvering. Ledere, tillitsvalgte og ansatte er informert om omstillingsarbeidet, og det gjennomføres ukentlige digitale informasjonsmøter med alle. I tillegg gjøres det opptak av informasjonsmøtene, som legges ut på kommunens intranett.

Tjenestemottakere / Innbyggere

Holtålen kommune, som de aller fleste kommuner i Norge, er nødt til å omstille og tilpasse drift slik at den blir økonomisk bærekraftig over tid. Viktigheten av dette arbeidet ble omtalt både av kommunal- og distriksminister Erling Sande i pressekonferanse om kommuneøkonomi 1.11. 2024 og av statsforvalter Frank Jensen i leserinnlegget «tøffere tider – tøffere prioriteringer». Dette arbeidet er Holtålen kommune i gang med.

Holtålen kommune er opptatt av at vi også i fremtiden skal kunne gi lovpålagte tjenester til innbyggerne våre. Du som innbygger og tjenestemottaker vil også merke endringene på sikt, men på nåværende tidspunkt vet vi ikke på hvilken måte.

Trepartssamarbeidet

Holtålen kommune gjennomførte 07.11.2024 informasjonsmøte med alle ledere, tillitsvalgte og verneombud om kommunalt trepartssamarbeidet. Metoden er utviklet i samarbeid med Sintef og viser gode resultater de stedene de er gjennomført.

Trepartssamarbeidet er planlagt implementert i Holtålen kommunes administrasjon med politisk forankring i 2025.

Mer informasjon om trepartssamarbeidet finner dere i vedlagt video eller i Håndbok i kommunalt trepartssamarbeid

Kontaktinformasjon:

Kommunedirektør Mona Evensen Goa
Tlf: 976 61 888
E-post: mona.goa@holtalen.kommune.no

Prosjektleder Katrine Ustad
Tlf: 481 59 968
E-post: katrine.ustad@holtalen.kommune.no

X