Holtålen kommune har et bredt tjenestetilbud til funksjonshemmede. Dette skal sikre funksjonshemmede et godt og trygt liv og opplæring og støtte til å mestre hverdagen.
Kontaktperson ledsagerbevis:
Tlf.: 481 43 385
I Holtålen kommune jobber både vernepleiere og hjelpepleiere med funksjonshemmede. Avdelingsleder har kontorplass ved omsorgsboligene i Sakslia
Tjenesten gir ulik bistand ut fra behov, men som oftest dreier det seg om praktisk bistand i hjemmet, veiledning og opplæring i daglige gjøremål. Tjenesten samarbeider med ulike innstanser som f.eks Optimus, voksenopplæring og habiliteringstjenesten
Formålet med TT-ordningen er å gjøre funksjonshemmede i Trøndelag mer mobile og i stand til å delta i det alminnelige samfunnsliv.
TT-ordningen er et transporttilbud fra dør til dør for innbyggere som ikke kan, eller har vesentlige vansker med å bruke vanlige kollektive transportmidler.
Ordningen gjelder ikke for funksjonshemming med varighet mindre enn 2 år.
Ingen søkere har automatisk rett til, eller krav på transporttilbudet.
Informasjon om TT-ordningen finner du her.
Retningslinjer for TT-kort finner du her.
Søknadsskjema og legeerklæring for TT-kort finner du her.
Brukerhefte ang. ordningen finner du her.
Ordningen skal være et virkemiddel for å forebygge isolasjon og derved bidra til økt livskvalitet for den funksjonshemmede.
Ordningen med ledsagerbevis omfatter personer med funksjonshemming normalt av minst 2-3 års varighet.
Ordningen vedtas og administreres av bostedskommunen, men er gyldig for hele landet de stedene ordningen aksepteres.