Oppunder Fjellbandet nr. 1 2020

Pressemelding                                                                                                      11.06.2020

Sommerhistorier fra Holtålen!

Oppunder Fjellbandet med en variert cocktail fra fjernt og nært

Folka i Oppunder Fjellbandet ligger ikke på latsida. Nå har de tatt på seg shorts og badeliv og stupt ut i sjøen av historier fra forna da’r. Der har de henta opp både den ene og den andre godbiten!

Sommerutgaven av kommunens eget historieblad er ute. Perfekt tilpasset bikinisesongen, altså litt slankere enn julenummeret – men like fullt stappet med godt stoff.

Her «møter» vi tannleger og pasienter som forteller om hundre års tannhistorie. Tannrøkta i Haltdalen og Ålen bød på mange harde tak før i tida. Det kunne røyne på for både lege og pasient! Bedøvelse var det så som så med, og lukta av tørrborede tenner drev langt utenfor tannlegekontoret.

Hva gikk egentlig utbyggingsplanene ut på, da kraftselskaper og myndigheter ønsket å legge Gaulavassdraget i lange tunneler og bygge kraftstasjoner fra Reitan til Melhus på 1960- og 80-tallet? Hvordan var det på Konrad Haugens landhandel i yterbygda i Haltdalen, inneskviset mellom en bergskrent på den ene sida og riksvegen og jernbanen på den andre? Og visste du at ålbygger har gjort seg bemerket på landskappleikene i mer enn hundre år? Andre og siste del av Baronen på Graftås bringer oss til Amerika – og hjem igjen. Det har blitt ei sterk og rørende historie, og en påminnelse om at livet alltid går sin egen veg.

Dette er noen av fristelsene i den lokalhistoriske cocktailen vi serverer denne gangen. La oss til slutt nevne at i avdelinga for gamle nyheter om igjen, har vi nå kommet fram til 1980-åra.

Bidragsytere i dette nummeret er Tore Bjerkestrand, Trond Arnesen, Liv Rønning, Harald Reitan, John Ole Morken, Georg Melien og redaktøren selv, Einar Gjærevold.

Oppunder Fjellbandet nr. 1 2020 selges på dørene i Holtålen kommune av skoleelever fra Hov skole. Ellers finner du Oppunder Fjellbandet på de faste utsalgsstedene.
Pris:  190 kr

Kontaktinfo: