Oppmålingsforretning kan gå ut på å
Oppmålingsforretning må være utført før det kan opprettes grunnboksblad for nye matrikkelenheter.
Kommunestyret fastsetter størrelsen på gebyret.
Krav (rekvisisjon) om oppmålingsforretning skal skje skriftlig.
Klagefristen er tre uker. Opprettholder kommunen avgjørelsen, blir saken sendt videre til Fylkesmannen.
Før kommunen tildeler eller endrer veiadresse, skal kommunen informere den som er registrert eier eller registrert fester. Vedkommende og andre som avgjørelsen får virkning for, skal få mulighet til å uttale seg. Det er kommunen som fastsetter adressenavnet. Skrivemåten reguleres etter reglene i lov om stadnamn.
Adressen skal om mulig tilknyttes den vegen eller gaten eiendommen har godkjent adkomst fra. Din adgang til å få endret adresse er begrenset.
Offisiell adresse skal tildeles bygninger som brukes til bolig- eller fritidsformål, til næringsvirksomhet eller til offentlig eller publikumsrettet virksomhet.
Kommunen kan endre eller tildele adresse
Du kan klage på vedtaket innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket. Klagen sender du til den instansen som har fattet vedtaket. Hvis vedtaket opprettholdes, vil saken bli sendt til Fylkesmannen.
Skal du overføre arealer mellom tilstøtende eiendommer, kan arealoverføring være en aktuell prosedyre. Arealoverføring skal registreres i matrikkelen, og kommunen skal sørge for tinglysing.
Målgruppe er eiere av grunneiendom, anleggseiendom eller registrert jordsameie.
Du må ha tillatelse fra kommunen til arealoverføring. Partene må sende alle nødvendige dokumenter samlet til kommunen. Ta eventuelt kontakt med en advokat eller eiendomsmegler for å få bistand.
Kommunen innhenter nødvendige opplysninger og gjennomfører oppmålingsforretning med arealoverføring i henhold til endelig vedtak etter plan- og bygningsloven. Det utstedes et matrikkelbrev som sendes til rekvirenten.
Når endelig vedtak etter plan- og bygningsloven foreligger, skal kommunen ferdigbehandle saken (innbefattet å fullføre matrikkelføringen) innen 16 uker hvis ikke annen frist er avtalt.
Du kan klage på vedtaket. Opprettholder kommunen avgjørelsen, blir saken sendt videre til Fylkesmannen.
Bruksenhetsnummeret, som tidligere ble kalt bolignummer, består av en bokstav og fire tall.
Bokstaven og de to første tallene angir hvilken etasje leiligheten ligger i, og de to siste angir leilighetens nummer i etasjen, regnet fra venstre mot høyre.
Ved å oppgi bruksenhetsnummeret ditt til folkeregisteret, gjør du det lettere for ambulanse, politi og brannvesen å finne raskere frem til leiligheten din. Bruksenhetsnummeret er også en forutsetning for installasjon av faste telefontjenester som bredbånd og internett.
Ønsker du å fradele en tomt eller opprette en festegrunn, må du søke kommunen.
kan søke om deling.
Før du setter i gang tiltaket, må søknaden være godkjent.
Vilkår:
Søknad om deling av eiendom må fremmes skriftlig.
Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å fatte vedtak.
Er du misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen. Opprettholder kommunen avgjørelsen, blir saken sendt videre til Fylkesmannen.
En grensejustering vil si at det kan overføres mindre areal mellom to matrikkelenheter (eiendommer) som har felles eksisterende grense. En grensejustering krever at det foretas en oppmålingsforretning der grensene for de aktuelle matrikkelenhetene klarlegges og beskrives.
Grensejusteringen må ikke være i strid med konsesjonsloven, jordloven § 12 eller rettslig bindende planer etter plan- og bygningsloven.
Kommunestyret fastsetter størrelsen på gebyret. Gebyret kan ikke settes høyere enn det som fremkommer av selvkostprinsippet.
Krav (rekvisisjon) om grensejustering skal skje skriftlig.
Kommunen innhenter nødvendige opplysninger og gjennomfører oppmålingsforretning med grensejustering. Det utstedes et matrikkelbrev som sendes til rekvirenten.
Når krav om grensejustering er mottatt, skal kommunen ferdigbehandle saken (innbefattet å fullføre matrikkelføringen) innen 16 uker hvis ikke annen frist er avtalt.
Klagefristen er tre uker. Opprettholder kommunen avgjørelsen, blir saken sendt videre til Fylkesmannen.
Det skal i alle former for klarlegging av grense, også der det er en ren utstikking i henhold til tidligere oppmålingsforretning (målebrev eller lignende), avholdes oppmålingsforretning.
HVEM KAN SØKE
Den eller de som er eier eller fester av eiendommen, eller den som er bemyndiget ved fullmakt.
SLIK SØKER DU
1. GRENSEPÅVISNING
Klarlegging av grenser for eiendom som tidligere er koordinatbestemt.
Grensepunktene må tidligere være koordinatfestet i et overordnet koordinatsystem (NGO, EUREF89).
Når en eiendom for eksempel mangler grensemerker, kan kommunen etter søknad sette ut grensemerker i henhold til målebrev/matrikkelbrev. I dette tilfelle vil det være nok å sette ut nytt grensemerke
2. GRENSEGANG
Klarlegging av grenser for eiendommer som tidligere ikke er koordinatbestemt.
I dette tilfellet må det rekvireres oppmålingsforretning. Partene må bli enige om grenseforløpet som merkes og koordinatfestes ved innmåling. Som grunnlag for klarleggingen legges til grunn eksisterende grensemerker i marka, skylddelingsforretninger, eksisterende målebrev, kart eller andre dokumenter som kan belyse grenseforløpet.
Eier du to eller flere matrikkelenheter i samme kommune, kan du kreve å få dem sammenslått til én eiendom med ett gårds- og bruksnummer. Fester du to festegrunner (med hvert sitt festenummer) på samme bruksnummer, kan du kreve å få dem sammenslått til ett festenummer.
Kriterier/vilkår
Sammenslåing kan ikke gjennomføres hvis dette medfører prioritetskollisjon mellom panthavere.
Kommunen vurderer om vilkårene for sammenslåing foreligger og utsteder eventuelt en attest. Du kan klage hvis kommunen avviser sammenslåingen. Opprettholder kommunen avgjørelsen, blir saken sendt videre til Fylkesmannen.
Seksjonering er å dele en eiendom slik at eierne får enerett til å bruke bestemte deler av eiendommen. En seksjonert eiendom er et sameie.
Seksjonering egner seg for oppdeling av boligblokker, horisontaldelte to – og firemannsboliger og næringsbygg i flere etasjer med forskjellige brukere av etasjene. Dersom eiendommen kan deles i hver sin fysiske del, anbefaler vi fradeling fremfor seksjonering. Ta gjerne kontakt med oss dersom du er usikker på om seksjonering er egnet for din eiendom.
HVEM KAN SØKE
Den eller de som er eier eller fester av eiendommen.
Dersom du signerer søknaden på vegne av grunneier, må du legge ved en fullmakt fra grunneier. Fullmakten må være original eller bekreftet rett kopi. Fullmakten kan ikke være eldre enn 6 måneder.
SLIK SØKER DU
Begjæring om oppdeling i eierseksjoner/reseksjonering i 3 originale eksemplarer.
Følgende vedlegg må legges ved i A4 format:
Du kan kreve å få rettet, endret eller tilføyd opplysninger i matrikkelen. Dette er aktuelt hvis opplysningene er feil eller ufullstendige eller grunnlaget for registreringen er falt bort.
Opplysninger om grenser som er fastsatt i oppmålingsforretning kan bare rettes med grunnlag i ny oppmålingsforretning.
Kommunen kan ikke kreve gebyr for retting.
Kommunen vil vurdere om det foreligger en feil og om du har tilstrekkelig dokumentasjon for kravet ditt.
Hvis du får avslag på kravet om retting, kan du klage til kommunen innen tre uker. Opprettholder kommunen avgjørelsen, blir saken sendt videre til Fylkesmannen.