Kirkevalget 2023

Kirkevalget - hvorfor, for hvem og når?

Det gjennomføres kirkevalg hvert fjerde år. Den norske kirke er et demokratisk trossamfunn, hvor det velges medlemmer til menighetsråd, bispedømmeråd og kirkemøtet hvert fjerde år. Menighetsråd, bispedømmeråd og kirkemøtet representerer de tre ulike styringsorganene lokalt, regionalt og nasjonalt. Er du født i 2008 eller før har du i 2023 stemmerett, og hvis du er over 18 år kan du stille til valg.

Valget i 2023 gjennomføres 10. og 11. september og gjennomføres samtidig, og i direkte nærhet, til kommune- og fylkestingvalget.

Nytt av året er at du ved kirkevalget kan forhåndsstemme digitalt mellom 10.august og 6. september. Mer informasjon om dette blir tilgjengeliggjort her når det nærmer seg.

SIST OPPDATERT: 17.04. 2023 - 12:50

Valglister for menighetsrådene

Nominasjonskomiteens liste for valg av menighetråds skal gjøres tilgjengelig for tilsyn.

Listen for valg av menighetsrådet i Haltdalen sokn finner du her.

Listen for valg av menighetsrådet i Hessdalen sokn finner du her.

Listen for valg av menighetsrådet i Ålen sokn vil komme her.

MENIGHETSRÅDENE

I henhold til kirkeordningen, skal menighetsrådet «ha sin oppmerksomhet henvendt på alt som kan gjøres for å vekke og nære det kristelige liv i soknet» (§ 12).

Beskrivelsen av rollen kan høres litt uvant ut, men det betyr at menighetsrådet har ansvar for å tilrettelegge livet innad i menigheten, gjennom trosopplæring, konfirmantarbeid, diakoni og kirkemusikk. Rådet avgjør om det skal tas opp offer, og forvaltning av disse innsamlingene.

Hvordan det kristelige livet i et sokn vekkes er i stor grad opp til menighetsrådet å se, legge til rette for og arbeide mot. Det innebærer at hvis du brenner for eksempelvis salmekvelden, bibelquiz eller kirkekaffe, er menighetsrådet utgangspunktet for denne type aktiviteter.

FELLESRÅDET

Fellesrådets rolle er å forvalte de administrative og økonomiske oppgavene på vegne av sokna. Rådets arbeid omhandler alt fra budsjettforslag til kommunen, arbeidsgiveransvar for ansatte, vedlikehold og drift av kirkebygg, kirkekontor og undervisning tilknyttet trosopplæring. Fellesrådet utarbeider planer for den kirkelige virksomheten i kommunen, og har som formål å fremme samarbeid mellom menighetsrådet, samt synliggjøre soknenes interesser ovenfor kommunen.

BISPEDØMMERÅD

Bispedømmerådet er den regionale styringen av kirken og består av leke valgte medlemmer, lek tilsatt, samt prest og biskop. I Nidaros bispedømme er det i tillegg en sørsamisk representant.

Bispedømmerådet sin oppmerksomhet er rettet mot hva som kan vekke og nære det kristelige liv i menighetene. Det skal fremme samarbeid mellom menighetsråd, samt andre lokale arbeidsgrupper. Rådet ansetter menighetsprester og fordeler tilskudd tilknyttet undervisning og diakoni for hele regionen.

KIRKEMØTET

Kirkemøtet er Den norske kirkes øverste organ og er sammensatt av bispedømmerådenes medlemmer, preses i Bispemøtet og leder i Samisk kirkeråd.

Kirkemøtet fastsetter kirkeordningen og annet regelverk, alle gudstjenstlige bøker i kirken, planer og programmer for den kirkelige undervisning, diakoni og kirkemusikk, og kvalifikasjonskrav og tjenesteordninger for stillinger knyttet til dette. Kirkemøtet vedtar også budsjett for det nasjonale rettssubjektet Den norske kirke.

Kirkerådet velges av kirkemøtet og rådet er kirkemøtets utøvende organ og leder kirkens arbeid på nasjonalt nivå.

RELEVANTE SIDER I FORBINDELSE MED VALGET

Valgportalen for kirkevalget finner du på kirkevalget.no.

Er du medarbeider? Da kan du finne mer informasjon på ressursbanken.no/kirkevalg.