september, 2017

Informasjon

Ålen Historielag inviterer til Åpen dag

tirsdag 12. september fra kl. 16.00 – 18.00 i  Myrhaugsmia i Ålen

Kulturminnedagene i 2017 har tema «Kulturminner i samfunnets tjeneste» og i den forbindelse ønsker Ålen Historielag å arrangere en åpen dag i smia til den kjente smeden Ole Myrhaug. Det er et sterkt ønske å ta vare på smia for ettertiden da den inneholder en nesten intakt smie med mye utstyr og redskaper.

Dagfinn Brattås var som gutt ofte i smia hos Ole og i korte trekk forteller han om den aktive smeden:

«Ole Myrhaug var født 24.08.1896 og døde 05.01.1997. Han gikk i smedlære hos Ole Moen på Heimdal og da læretida var over flyttet han tilbake til Ålen og bygde han smie som var den største i bygda.

I de vanskelige 30-åra startet han med smedkurs som mange deltakere. Det var Ålen Arbeiderparti som tok initiativ til disse kursene med økonomisk støtte fra Ålen kommune.»

Brattås forteller videre at mange av de som gikk på smedkurs hos Ole fikk arbeid på kraftanlegg rundt omkring i landet og at læretida også ga grunnlag for å komme inn på videre tekniske studier.

Smia betydde mye for hele bygda. Her ble det utført reparasjoner av all slags gårdsutstyr og ikke minst skoing av hest. I styggvær foregikk dette inne i smia. Ole var en mester med å legge skoning på nye vognhjul som han kjøpte på Bakkgjerdet Handelssamlag i Soknedal. Dette var en vanskelig prosess og det var interessant å se hvordan smeden løste dette.

Ole reparerte også geværer. En gang skulle han reparere et gevær hvor fjæra til hanen var røket, men det var vanskelig å finne riktig stål. Til slutt forsøkte han med stålet fra en tind i en møkkgreip og hanen virket som den skulle.

Men Ole Myrhaug var ikke bare smed. Når han ikke sto ved essen brukte han smia til å bygge robåter og det ble i alt 47 stk.

Dagfinn forteller også at Ole var glad i jakt og fiske og at han fikk være med på mange fine turer.

Historielaget i Ålen svært glad for at det er tatt initiativ for å ta vare på smia og inviterer til åpen dag på Myrhaugen, tirsdag 12. september mellom kl. 16.00 og 18.00.

Dagfinn vil da fortelle mer om Ole og om arbeidet i smia.

Velkommen til kulturminnedag i Myrhaugsmia!

(Tirsdag) 16:00 - 18:00